به گزارش ایرنا محمدهادی هاشمی، روز دوشنبه (10 دی) دریک نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: تردد خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث در سطح معابر ممنوع بوده و پلیس بطور قانونی با متخطیان برخورد میکند.
وی، با اشاره به وضعیت ترافیک و ازدحام خودرو در پایتخت اظهار داشت: برابر ماده هفت قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی استفاده از بیمه شخص ثالث برای رانندگان الزامی بوده و پلیس برابر قانون با متخطیان فاقد این بیمه نامه برخورد میکند.
وی افزود: روزانه بطور متوسط ۱۰۰تا ۱۵۰راننده بدلیل نداشتن بیمه نامه شخص ثالث در تهران جریمه میشوند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۹۴درصد شهروندان تهرانی دارای بیمه نامه معتبرند و نداشتن این بیمه نامه بیشتر مختص سایر استانهای کشور است. وی، مبلغ جریمه عدم برخورداری از بیمه شخص ثالث را ۷۰هزار ریال اعلام کرد.
هاشمی همچنین از اجرای طرح کنترل متخلفان شبانه در تهران خبرداد و افزود: رانندگانی که هنگام شب اقدام به حرکات مخاطره آمیز و انسداد معبر در معابر بویژه بزرگراهها کنند، خودروی آنان متوقف و اعمال قانون میشود. وی اظهار داشت: این طرح هم اکنون در حال اجرا بوده که البته تاکنون طی دو مرحله، ۲۵۰دستگاه خودرو متخلف متوقف و جریمه شده اند. وی، خیابانهای آفریقا، ولیعصر (عج) و شهرک قدس را از جمله مکانهای تخطی قانون گریزان شبانه ذکر کرد.
هاشمی، با اشاره به میانگین سنی جان باختگان در تصادفات شهری افزود: میانگین سن کشته شدهها در تصادفات شهرتهران را جوانان رده سنی بین ۱۷ تا ۲۹سال شامل میشوند.
وی، طرح تشدید عملیات کنترلی عبور و مرور موتورسواران متخلف را از عمده اقدامات اخیر پلیس راهور ناجا در پایتخت اعلام کرد. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر آموزش همگانی فرهنگ ترافیک، گفت: پیشنهاد دادهایم سال آینده، سال حرمت به چراغ قرمز نامگذاری شود.
هاشمی با اشاره تعداد خودروهای موجود در تهران افزود: اکنون پایتخت دارای سه میلیون خودرو و دو میلیون و ۲۰۰موتورسیکلت است که البته سالانه ۳۵۰هزار وسیله نقلیه جدید وارد ناوگان حمل و نقل میشود. وی یادآور شد: طبق آمار موجود شش درصد تصادفات و ۴۰درصد کشته شدههای شهر تهران در آذر ماه سالجاری مختص موتورسواران بوده است.
وی معتقد است: موتورسیکلت وسیله حمل و نقل خوبی است که اگر درست بکار گرفته شود به لحاظ مصرف پایین سوخت و نیز، قدرت مانور بالا می تواند برای رفع مشکل ترافیک تهران مفید واقع شود.
هاشمی، با اشاره به تخلف و آزار موتورسیکلت سوران تاکید کرد: قوانین مختص به موتورسیکلتها کارآمد نبوده و نیازمند بازنگری است و باید در صورت لزوم مجازات تعزیری نیز در قانون پیش بینی شود.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به برخی از اقدامات اجرایی پلیس در سالجاری افزود: ساماندهی تقاطعهای همسطح از لحاظ فنی - مهندسی و نیز تجهیزات ایمنی ترافیک از جمله اقدامات پلیس راهور طی سال جاری بوده است.
وی گفت: اکنون تنها ۷درصد تقاطعها همسطح بوده و در ۹۷درصد تقاطعها به لحاظ ساختار فنی، جریان ترافیک متوقف میشود.
هاشمی، نقص فنی و تصادفات را از عمده علل کندی کشش ترافیک در پایتخت برشمرد و افزود: طی یک ماهه اخیر ۱۷هزار و ۱۵۳فقره تصادف در تهران رخ داده که ۹۰درصد خسارتی، ۹/۸درصد جرحی و دو دهم درصد آن منجر به فوت بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: طی همین مدت ۲۰هزار و ۶۶۵راننده متخلف توسط پلیس جریمه و اعمال قانون شدهاند که این مجموع شامل شش هزار و ۲۰۲دستگاه موتورسیکلت و ۱۴هزار و ۴۵۳دستگاه خودروی بوده است.
وی، با اشاره به آمار تصادفات آذرماه سالجاری گفت: ۴۳/۵درصد تصادفات در خیابانها و ۲۵/۸درصد در تقاطعها و ۲۲/۵درصد در بزرگراهها رخ داده است.
هاشمی یادآور شد: طی مدت مذکور ۳۷/۲درصد نحوه تصادفات به شکل جلو به عقب، ۳۱/۲درصد جلو به پهلو،۹/۵درصد پهلو به پهلو و شش درصد دنده عقب بوده است.
وی با اشاره به تاثیر سهمیه بندی بنزین بر ترافیک گفت: طرح سهمیه بندی بنزین سبب کاهش چشمگیر ترافیک جادهای شده است.
وی، با اشاره به افزایش صد درصدی مصرف گاز در پایتخت و تاثیر آن در عدم کاهش ترافیک درون شهری اظهار داشت: برغم کاهش مصرف بنزین، مصرف بی رویه سوخت گاز سبب شده تا از میزان حجم ترافیک و تردد خودروها در معابر شهری کاسته نشده و ترافیک کاهش نیابد.
هاشمی، با تاکید بر اینکه شهر تهران با توجه به وضعیت ترافیک موجود نیاز به یکهزار و ۵۰۰دستگاه دوربین نظارتی دارد، گفت: اکنون پایتخت به ۳۰۰دوربین نظارتی که در ۱۳نقطه مختلف معابر تهران نصب شده مجهز است اما برای کنترل بیشتر باید تمامی تقاطعها و بزرگراهها به این دوربینها مجهز شوند.
وی با اشاره به الزامی بودن معاینه فنی برای خودروها گفت: قادر نیستیم بر تمام خودروها نظارت و کنترل داشته باشیم اما قانون در خصوص خودروهای توقیفی فاقد معاینه فنی اعمال میشود.
این مسوول، حداکثر بهرهوری پرسنلی برمدیریت ترافیک و تخصصیسازی پلیس بشکل حرفهای را از عمده اهداف سیاستهای درون سازمانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در سالجاری عنوان کرد.
وی، با بیان اینکه تهران دیگر جایی برای ترافیک ندارد، از شهروندان خواستار شد که حداکثر سعی خود را در عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از و سایل نقلیه عمومی بکار گیرند.